Nijer, UCM'den ayrıldı: Sömürgecilere hizmet ediyorlar
Bağımsızlaşma çabalarıyla dikkat çeken Nijer yönetimi, Uluslararası Ceza Mahkemesi'nden resmen çekildiğini duyurdu.
Nijer, Afrika'nın Sahra Altı (Sahel) bölgesindeki bazı ülkeler ile uluslararası kurumlar arasında büyüyen uçurumu yansıtan bir adımla; "seçici adalet" uygulamak ve sömürgeci gündemlere hizmet eden bir araca dönüşmekle suçladığı Uluslararası Ceza Mahkemesinden (UCM) resmi olarak çekildiğini açıkladı.
Nijer makamları, mahkemenin kurulmasını sağlayan Roma Statüsü'nden çekilme prosedürlerini başlatmak üzere Birleşmiş Milletlere resmi bildirimde bulundu. Niamey yönetimi, mahkemenin cezasızlıkla mücadele ve uluslararası adaleti sağlama konusunda kendisine bağlanan umutları boşa çıkardığını belirterek, kurumun "kötüye kullanıldığını ve siyasi olarak manipüle edildiğini" vurguladı.
Bu karar, Nijer, Mali ve Burkina Faso'nun uluslararası mahkemeden ayrılma niyetlerini açıklamasından aylar sonra geldi. Üç ülke, mahkemeyi "yeni-sömürgeci bir baskı aracı" olarak nitelendirmiş ve uluslararası meseleleri ele alırken çifte standart uygulamakla suçlamıştı.
Uluslararası Ceza Mahkemesi ise karardan duyduğu üzüntüyü dile getirerek; savaş suçları, insanlığa karşı suçlar ve soykırımla mücadelede uluslararası iş birliğinin önemini vurguladı ve cezasızlığa son vermenin üye devletlerin kolektif kararlılığını gerektirdiğini belirtti.
Roma Statüsü'nün 127. maddesi uyarınca Nijer'in çekilme kararı, BM'nin resmi bildirimi almasından ancak bir yıl sonra yürürlüğe girecek. Ayrıca mahkeme, çekilme kararı yürürlüğe girmeden önce işlenen suçları inceleme yetkisini koruyacak.
Bu çekilme adımı, Nijer, Mali ve Burkina Faso hükümetlerinin "ulusal egemenliği" güçlendirmek ve mevcut uluslararası kurumlara alternatif bölgesel yargı ve güvenlik mekanizmaları inşa etmek amacıyla benimsedikleri daha geniş bir politikanın parçası olarak gerçekleşiyor.(Ajanslar)
















